Pages

Sunday 13 September 2015

Pokok Ajaib?

Pokok ni tak lah tinggi melangit.
Tapi
kat Malaysia tak ada.
Ia hanya tumbuh di negara yang kering cuacanya,
Sudan.


Inilah Pokok Acacia!
Getah yang keluar dari pokok inilah yang membuatkan pokok ini sangat berharga.
Getahnya yang telah keras dipanggil, Manna
Atau lebih dikenali sebagai Gam Arab (Arabic Gum)/Acacia Gum.

pic googled
Gam Arab adalah sumber fiber yang terbaik sebab ia 90% larut dalam air, walaupun pada suhu bilik! Ini menjadikannya bagusss sangat untuk sistem penghadaman. Ia bantu proses pembersihan usus, melarut dan membakar lemak yang berlebihan dalam badan, meningkatkan kadar metabolisme dan memastikan sistem badan berfungsi dengan lebih baik.

Bersifat anti-radang, Gam Arab ini  mampu meredakan jangkitan dalam mulut dengan menghasilkan lapisan perlindungannya sendiri. Sebab tu di kalangan orang-orang terdahulu, ia biasa digunakan untuk merawat luka, sakit mulut, tekak, resdung dan selsema.

Ia turut bertindak sebagai anti-oksidan dan anti-bakteria, dalam mengawal bakteria jahat dalam mulut yang boleh mengakibatkan sakit gusi dan mengurangkan karang gigi (plaque).

Acacia Gum juga sumber terbanyak prebiotik - membantu bekalkan makanan untuk bakteria baik dalam usus. Orang yang sembelit, buasir, najis berdarah mahupun cirit-birit dengan mudah dapat manfaat darinya.

Kemampuannya dalam meningkatkan imun dan daya tahan telah dibuktikan. Kini, ia turut mendapat perhatian sebagai sumber alternatif untuk membantu pesakit gout, buah pinggang, kencing manis, radang usus, sakit kulit dan obesiti.


Arabic Gum dari pokok acacia ini merupakan sumber serat paling selamat tanpa kesan sampingan yang buruk. Ia sumber serat semulajadi yang paling semulajadi!

Ajaibkan? Hanya dari satu pokok, Dia jadikan banyakkk sangat manfaatnya :)


*Acacia Gum adalah antara bahan yang ada dalam mealshakes, suppliment terbaik untuk kanak-kanak.



-----------------------------------------------------------------------

AINUL
ainulnisaa.blogspot.com
supplimentsite@gmail.com
SMS/Whatsapp +6012-7964156

No comments:

Post a Comment