Pages

Sunday 13 September 2015

Nisaaa, Tidurlah Nisaa!

Nisaa, seperti kanak-kanak seusianya, sangat aktif!
Dari siang sampai ke malam, bermain tak henti. Rutinnya, masa hari bekerja, kami selalunya berjumpa bila hari dah malam. Kalau ummi sampai rumah jam 9 malam, nisaa masih ligat dengan kerenahnya. Mungkin demi sedikit perhatian :( *ni point utama ummi nak jadi WAHM, doakan!

Masa kat rumah je yang ummi boleh duduk depan laptop untuk menulis *fon ummi tak berkapasiti tinggi lagi =.='  dan masa ini jugalah nisaa akan sambung main, dan main lagi. Selagi ummi berjaga, selagi itulah nisaa akan sibuk dengan imaginasinya. Ye, memang bagus. Itu petanda sel-sel otaknya sedang berhubung. Tapi, dah malaammm.
Esok nisaa perlu ke tadika!

Punyalah cari dan jenuh mencuba, rasanya ni antara tips yang praktikal ummi jumpa. Mungkin juga sesuai untuk rakan-rakan yang ada anak berumur lima ke enam tahun, siapa tahu?

5 Tips nak latih anak-anak Tidur Dengan Lebih Awal

1. Tutup TV/Gadget 2 Jam Sebelum Waktu Tidur



Ada kajian yang menunjukkan cahaya dari skrin TV atau ipad boleh mengganggu penghasilan hormon melatonin. Hormon ni, kalau ia di paras yang sangat tinggi, orang tersebut akan rasa mengantuk dan nak tidur pun senang je, tak payah paksa.
Lagipun, bila dah padam TV semua, suasana pun jadi tenang dan lebih santai :)

2. Wujudkan Suasana Tempat Tidur Yang Menarik, Sesuai dan Selesa



Boleh pasang lampu tidur kalau ada. Macam kami, padamkan je lampu, biar bintang-bintang yang nisaa tampal kat dinding tu menyala sendiri. Pastikan jugak kipas/aircond berfungsi dengan baik.

Kalau anak dah ada tempat tidur sendiri, berilah peluang untuk anak pilih alas tilam/bantal/stokin tidur mereka sendiri. Barulah semangat anak nak masuk tidur!
Ummi selalu akan minta nisaa pakai stokin bila dah duduk kat katil. Taklah risau kaki nisaa sejuk dek selimut yang terbang entah ke mana bila dah tidur ;p

3. Pastikan Anak Dalam Keadaan Kenyang



Paling elok kalau anak ada rutin masa makan yang sama setiap hari. Tapi kalau anak yang jenis picky eater, sebelum masuk bilik tidur, pastikan anak dah kenyang agar boleh tidur dengan tenang. Macam nisaa, ada masa dia nak roti bakar, ada masa nak telur separuh masak, kadang nestum/oat pun dah okay. Kalau anak yang jenis minum susu, boleh bancuhkan susunya dulu. Minum susu, pastu terus tidur, lagi mudah :)

4. Bercerita/Berbual Sebelum Tidur



Ummi kalau tengah penat, tak membaca pun. Sekadar berborak-borak atau cerita je kisah pengajaran yang selalu ummi dengar masa kecik-kecik dulu, pastu kaitkan dengan nisaa. Tapi korang kena pandai habiskan cerita tau, sebab selalunya kanak-kanak sebaya nisaa ni, rajin sangat bertanya! Nanti sampai ke pagi ceritanya tak habis, hahah.

Elok jugak selitkan doa' siap sebut nama mereka depan-depan, macam "nisaa jadi baik tau selalu. Barulah semua orang sayang. Allah pun sayang! kalau Allah sayang nanti Allah beri apa kat kita?" Haa, korang mesti lagi pandai kannn ;)

5. Bacakan Surah Pendinding dan Doa' Tidur



Selalunya nisaa akan berlumba-lumba nak baca doa' tidur *nak tunjuk kat ummi yang nisaa dah hafal. Pastu ummi akan baca surah-surah ni sekadar boleh didengari dengan jelas oleh nisaa
- al-Fatihah
- Ayat Kursi
- An-Nass (3 x)
- Al-Falaq (3x)
- Al-Ikhlas (3x)
Secara tak langsung, bila hari-hari dibacakan, anak akan dapat menghafalnya dengan senang :)

Korang ada tips lain?
Jom share! :)


Ainul
Ummi Nisaa


No comments:

Post a Comment